­
  • Home
  • Despre noi
  • Servicii
    • Cursuri
    • Mentorat
  • Parteneri & Colaboratori
  • CALENDAR CURSURI
  • Blog
  • Cronica de achiziții
    • Iulie 2020
  • Contact

office@procurementdata.ro

0766437336

Menu

  • Home
  • Despre noi
  • Servicii
    • Cursuri
    • Mentorat
  • Parteneri & Colaboratori
  • CALENDAR CURSURI
  • Blog
  • Cronica de achiziții
    • Iulie 2020
  • Contact

Harta cheltuielilor in achizitii sau” PROCUREMENT SPEND MAP”

CategoriesBlog

Simona

January 9, 2018

00

Despre “spend” in achizitii vorbim deseori. As putea spune ca este cuvantul de baza in departament precum si in organizatie.

 

Dar…cati dintre noi avem si utilizam un “spend map”? Atunci cand apare sau atunci cand este prezentat catre top management veti auzi invariabil exprimarea: nu stiam ca asta sau asta ne costa atat de mult. Sau veti auzi pe cineva rostind ca pe o anumita categorie de produse se cheltuie in exces si nici macar nu se astepta la asemenea valori.

 

O harta a cheltuielilor ar trebui sa fie temelia fiecarui departament de achizitii, ar trebui sa stea la baza functionarii acestuia pentru a putea gestiona cheltuielile asa cum este util pentru companie intr-un anumit moment dat: in jos, in sus, pentru a elimina anumite categorii de produse sau pentru a introduce altele noi. In concluzie acest “spend map” ar trebui sa fie un instrument viu, in permanenta miscare si evolutie in asa fel incat sa reprezinte un adevarat far care sa ghideze activitatea buyer-ilor si sa oglineasca extrem de fidel situatia cheltuielilor companiei.

 

Ce contine un “spend map” si ce intrebari trebuie sa-mi pun la fiecare element al acesteia?

  1. Analiza costurilor pe categorii de produse/servicii
    1. cumpar aceeasi categorie de  bunuri / servicii similare de la diferiti furnizori?
    2. Am prea multi furnizori pentru aceeasi categorie de produse?
    3. Sunt bine incadrate pe categorii produsele/serviciile pe care le achizitionez?
    4. Ar fi mai eficient sa le impart in sub-categorii sau chiar in sub-sub-categorii? Pot sa fac o impartire pe sub-categorii, ierarhizata pe nivele care reflecta industria in care activez?

In acest fel clasific toate tranzactiile de cheltuieli in cea mai potrivita sub-categorie. Rapoartele emise  imi vor permite  apoi sa analizez cheltuielile in ierarhia categoriilor de cheltuieli definite.

Acest lucru ma ajuta sa identific problemele legate de scurgerile de cheltuieli, cum ar fi achizitia din zona “nice to have” si nicidecum din zona “must to have”, sau imi arata cheltuielile dublate.

 

  1. Analiza produselor / serviciilor

 

  1. Cumpar acelasi articol de la diferiti furnizori, in diferite regiuni sau puncte de lucru la preturi diferite?

 

Avand aceasta analiza pot vizualiza  cheltuielile la nivel de articol si imi permit  sa analizez situatiile in care acelasi element este achizitionat de la mai multi vanzatori, la preturi unitare diferite, din zone geografice diferite.  Stiind aceste lucruri  pot sa ma  concentrez  asupra achizitionarii fragmentate din cadrul organizatiei  si sa identific probleme legate de cumpararea de la furnizorii care nu sunt din categoria furnizorilor agreati sau pot  evita achizitiile neaprobate sau pe cele care eventual se dubleaza fara sens.

 

  1. Analiza platilor

 

  1. Prin procesul de facturare al furnizorilor imi valorific toate reducerile si/sau discounturile pe care le-am obtinut?

Examinarea platilor imi permite sa analizez practicile si termenii de plata din procesul de facturare . Asa pot sa identific aspecte negative precum reducerile nerealizate din facturari necorespunzatoare contractului, ofertei sau negocierii. Pot sa identific pierderi ale discounturilor datorate  platilor intarziate ale facturilor sau ale dobanzilor nerealizate din platile anticipate ale facturilor.

 

  1. Analiza furnizorilor

 

  1. Ce bunuri și servicii achizitionez de la un singur furnizor?

Analiza furnizorilor imi  permite sa creez profiluri detaliate de cheltuieli pentru fiecare furnizor in parte. Realizez gruparea furnizorilor pentru a crea un singur profil al furnizorului. De exemplu  Proiect SA, Proiect Logistics SRL, Proiect Romania SRL  sunt toate identificate ca fiind acelasi furnizor. Profilul furnizorului nostru va afisa cheltuielile acestuia dupa categoria de produs achizitionata, dupa structura organizatiei, produsul achizionat, plata, contract (daca exista) și istoricul  cheltuielilor efectuate în timp.

Acest proces ofera o vizualizare unitara din perspectiva angajamentului organizatiei voastre vis-à-vis de un singur furnizor si va aduce putere si parghii excelente in negociere.

 

  1. Analiza contractelor

 

  1. Este totul in conformitate cu termenii contractului meu negociat?

In cazul in care datele contractuale sunt disponibile si utilizate de catre sistemul  financiar din companie, vom analiza cheltuielile cu furnizorii pe baza contractului pentru a identifica pierderile de cheltuieli prin facturi sau alte actiuni ale furnizorului – depasiri ale valorilor contractuale, penalitati aplicate incorect sau  alte neconformitati contractuale cum ar fi intarzieri fata de termene de livrare, aspecte operationale sau de mentenanta neconforme cu negocierile initiale stipulate in contract, cu impact in cheltuielile organizatiei.

 

Tot acest “spend map” va permite sa aveti o balanta corecta in ceea ce priveste economiile pe termen lung si cele pe termen scurt. Va ajuta sa vedeti unde, cat si cum puteti negocia cu fiecare furnizor. Veti avea date concrete pentru fiecare negociere in asa fel incat sa puteti pregati negocierea in mod corect si realist si sa obtineti prin argumente ceea ce v-ati propus.

 

Aveti o vedere de ansamblu in ceea ce priveste initierea proceselor de economisire in cadrul companiei.

Daca  initiativele voastre de reducere a costurilor sunt axate exclusiv pe obtinerea unei reduceri a pretului de la furnizor, atunci ati ratat  intregul potential de beneficii. Obiceiul de a incerca sa stoarceti pur si simplu marjele de profit ale vanzatorului nu sunt sanatoase si acest lucru va ingreuneaza sau chiar face imposibila  obitinerea de mai mult in viitor de la ei . Abilitatea de a extrage mai departe alte reduceri de costuri si de a face economii pentru organizatia voastra, de a eficientiza costuri/proiecte prin negocieri bazate pe prețuri va fi mai dificila.

 

Asadar, va invit sa construiti acest “spend map” si mai ales sa aveti grija sa-l mentineti actualizat in permanenta daca il aveti deja. Este un instrument foarte valoros pentru buyer si eficient pentru organizatie.

 

Succes si spor la treaba!

Related Post

SEPTEMBER 2, 2021

EXTERNALIZAREA DE SERVICII...

Ai auzit si te-ai si gandit si tu la externalizarea unui anumit tip de servicii din...

00

AUGUST 19, 2020

COST OPTIMIZATION & COST...

Realizarea unei reduceri consistente si durabile a costurilor in departamentul de...

10

MAY 26, 2020

CUM NEGOCIEZ O REDUCERE DE...

Aceste intrebari sunt de obicei prezente foarte des in mintea unui buyer. Ce putem insa...

10

MAY 18, 2020

3 ASPECTE CRITICE  PE CARE...

In aceasta perioada in care planurile pe termen mediu sau lung sunt aproape imposibil de...

10

MAY 13, 2020

CUM GESTIONEZ RELATIA CU...

Sunt sigura ca pentru orice buyer aceste vremuri pline de neprevazut reprezinta o...

10

APRIL 10, 2020

3 SOLUTII PRACTICE PENTRU...

Stiu ca acum esti pur si simplu asaltat de  tot felul de informatii pe internet, pe mail...

30

Lasa un comentariu Cancel Reply

Recent Posts

  • EXTERNALIZAREA DE SERVICII SAU OUTSOURCING
  • COST OPTIMIZATION & COST REDUCTION
  • CUM NEGOCIEZ O REDUCERE DE PRET SAU  CONDITII CONTRACTUALE FAVORABILE?

Archives

  • September 2021
  • August 2020
  • May 2020
  • April 2020
  • March 2020
  • February 2020
  • January 2020
  • October 2019
  • September 2019
  • August 2019
  • July 2019
  • June 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • March 2019
  • February 2019
  • January 2019
  • December 2018
  • November 2018
  • September 2018
  • August 2018
  • July 2018
  • June 2018
  • May 2018
  • March 2018
  • February 2018
  • January 2018

Recent Comments

  • Mihai on GESTIONAREA FURNIZORILOR SI SINDROMUL BROASTEI FIERTE
  • Simona Stanescu on Bungee Jumping, spiritul de turma si buyer-ul
  • Robert Hutanu on Bungee Jumping, spiritul de turma si buyer-ul
  • Kasper Cristian on GESTIONAREA FURNIZORILOR SI SINDROMUL BROASTEI FIERTE

© 2018 Procurement Data, All Rights Reserved.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Cookie settingsACCEPT
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT