Bungee Jumping, spiritul de turma si buyer-ul
N-am mai scris de ceva vreme si asta nu pentru ca nu as fi avut subiect ci pentru ca nu m-am simtit inspirata pentru a scrie. Si lipsa de inspiratie a venit cumva condusa de faptul ca multa lume este acum in vacanta si nu prea credeam ca cineva are chef de citit bloguri profesionale.
Azi, insa, inspiratia a sosit si ma tot impinge de cateva ore sa scriu si iata ca m-am asezat la masuta de scris si voi urca acest articol pe blog pentru ca sunt sigura ca va fi citit. Daca nu acum in vacanta, atunci mai tarziu, cand ecourile verii s-au dus. Nu era sa las bunatate de chef de scris sa se risipeasca in van, nu-i asa?
Nu-mi propun astazi sa scriu doar despre mentalitatea buyer-ilor sau a celor cu care acestia interactioneaza. Pur si simplu vreau sa scriu despre mentalitate, in general, dar si despre comportamente care sunt influentate pana la urma tot de un anumit tip de mentaliate sau altul.
Bacsisul, peschesul sau, mai modern, spaga sunt notiuni venite din epoca fanariota. Noi romanii, le avem cumva in ADN. Ceea ce a venit apoi socio-cultural, educational sau politic a dus intr-un fel inspre lipsa respectului fata de lege si mai nou, cam de vreo 30 de ani incoace, inspre nepasare si un soi de haos. Am putea spune ca in acest context este deja natural sa facem doar ceea ce ne taie capul fiind influentati de ceea ce citim zilnic, de ceea ce auzim pe langa noi , la locul de munca sau chiar acasa. De aici rasare mentalitatea ca in achizitii spaga este regina, ca buyerii sunt plini de bani si traiesc din comisioane, etc.
Si uite asa ajungem pana la urma ,in acest haos, sa gandim sau sa actionam dupa spiritul de turma. Te mira? Crezi ca pe tine nu te poate ajunge pericolul de a face parte din turma? Cu totii facem asta, unii constient altii inconstient. Daca activitatea pe care o faci, ca buyer, este rezultatul unei gandiri, practic al unei actiuni constiente, atunci este ok. Dar ce facem daca de fapt nu gandim cu precizie fiecare actiune pe care o intreprindem?
O sa-mi spui ca e greu ca tu sa ajungi sa actionezi dupa spritul de turma si ca mentalitatea ta nu se aliniaza acestui spirit. Eu insa vreau prin acest articol sa atrag putin atentia asupra faptului ca fiecare dintre noi ne aflam uneori in situatia de a urma spiritul turmei. Si nici macar nu este greu sa o facem.
E simplu daca ne gandim la perspectiva unui fulg de zapada care nu stie atunci cand se formeaza ca poate deveni parte dintr-o avalansa. Cati dintre noi nu am auzit de la parintii nostri, cand eram copii, celebra replica : “daca X se arunca de pe o stanca, te arunci si tu?” Evident ca raspunsul nostru venea prompt: dar, ce? Eu nu am cap? Cum o sa ma arunc? Nu sunt nebun!. …….Si cu toate acestea, unii dintre noi au experimentat bungee jumping. Pentru ca si altii au facut-o.
Nu e vorba de nebunie aici. Este doar spiritul de turma. Stiu ca unii imi veti spune ca aceasta comparatie facuta mai sus este putin fortata. Probabil asa este, dar exemplul mi se pare totusi foarte potrivit pentru ideea ca atunci cand suntem presati in activitatea de zi cu zi in achizitii – ceea ce stim prea bine cat este de adevarat – nu reusim sa facem o foarte buna selectie a pietei si a furnizorilor si ne putem lasa condusi de spiritul de turma sa achizitionam ceea ce achizitioneaza si altii pentru ca ar trebui sa fie bun sau pentru ca am devenit victimele unui marketing foarte bun.
In esenta, nivelul de incarcare pe job, valorile organizatiei in care lucram, nivelul nostru de pregatire si de educatie, mentalitatea, marketingul de calitate ne pot duce cu usurinta spre spirtul de turma.
Ca sa fii cu adevarat un profesionist in achizitii, indiferent cat de presat esti, ai grija sa iti faci timp pentru a analiza cu exactitate piata si furnizorii. Vezi clar ce vand acestia, daca ceea ce scot ei in evidenta ca si calitati ale produsului iti sunt necesare sau sunt doar la moda si e “trendy” sa le achizitionezi. Poate gasesti la un alt furnizor ceva care nu este ambalat de un marketing stralucitor, dar care iti deserveste foarte bine scopul si care te ajuta sa faci si “cost reduction” sa poti sa cresti cash-flow-ul companiei. Si mai ales sa te ajute sa fii eficient. Ideea de baza este sa nu te prinda spiritul de turma si sa te lasi influentat de ideea ca toata lumea are i-Phone 8 si este necesar sa existe si in compania mea acest tip de telefon. Poate e suficient sa cumperi unul sau doua si restul pot foarte bine sa fie i-Phone 6. Poate nu am nevoie in companie, la departamentul de vanzari de ultimul model de Wolswagen si se pot sa obtine aceleasi rezultate in vanzari cumparand pentru vanzatori un Duster…..
Ce zici?
Din pacate este un articol cu mult adevar. Dar… iata ca mai sunt si buyeri profesionisti. Respect!
Multumim! Aceasta se doreste a fi si misiunea noastra: de a crea buyeri cu adevarat profesionisti care prin atitudinea, activitatea si rezultatele lor sa modifice mentalitatea legata de ceea ce inseamna aceasta profesie acum. Doar prin constientizarea propriilor actiuni care pot avea efect colectiv vom reusi impreuna sa producem schimbari care sa fie eficiente si sa ne ajute sa evoluam.