MANAGEMENTUL STRATEGIC AL FURNIZORILOR
Deoarece reducerea costurilor a devenit una dintre cele mai mari provocari din business in ziua de astazi, presiunea care se aseaza pe departamentul de achizitii este una uriasa.
O sa spuneti ca in afara de reducerea costurilor top managementul pare sa nu mai fie interesat de nimic altceva si …ghici ce? Asa acumuleaza buyer-ul o multime de frustrari si ajunge sa aiba o performanta scazuta sau oricum, nu una dintre cele mai bune. Rezultatul se va reflecta asupra companiei voastre.
Cel mai bine este sa evitam aceste situatii si sa incercam sa elaboram o strategie pentru managementul furnizorilor, o strategie eficienta, care sa puna in practica o activitate masurabila, cuantificabila in avantajul companiei, strategie menita sa mai atenueze din presiunea reducerii costurilor.
Ce am putea sa mai facem pentru a fi eficienti in aceasta zona minata?
Propunerea mea ar fi aceea de a face o prioritate din gestionarea riscurilor in achizitii prin managementul strategic al furnizorilor. Ca lideri in Procurement sau simpli specialisti in Procurement este important sa ne straduim sa aliniem cat mai bine achizitiile si prioritatile de business. In acest fel, ne asiguram ca oferim plus valoare concentrandu-ne pe strategii cum ar fi consolidarea cheltuielilor, reducerea costurilor totale ale ciclului de viata a produselor si cresterea competitivitatii companiei noastre in domeniul in care activeaza.
O strategie de gestionare eficienta a furnizorilor in achizitii poate fi creata intr-un proces relativ simplu daca urmati pasii de mai jos:
- Analizati situatia curenta a organizatiei.
Analizati structura actuala pentru a afla unde se aliniaza si unde nu se aliniaza cu obiectivele companiei, cu bugetul si cu termenele de productie sau cu indicatorii de vanzare. Apoi identificați nevoile pe care le aveti referitor la performantele furnizorilor inainte de a dezvolta strategia de gestionare a lor. Ca sa faceti acest lucru cat mai aproape de realitate aveti nevoie in esenta doar de a intelege eficienta operationala actuala a organizatiei si sa o comparati cu nivelul de performanta prezenta a furnizorilor.
- Stabiliti care sunt zonele care au nevoie de imbunatatire.
Dupa evaluare, oricat de greu vi s-ar parea va sugerez sa cereti furnizorilor parerea lor realista despre punctele lor forte si punctele lor slabe. Veti suprapune aceasta opinie peste propria voastra evaluare a lor in parteneriatul cu voi. In acest fel puteti face o strategie de imbunatatire a performantelor furnizorilor si veti evita o parte din riscurile ce pot veni din aceasta zona.
- Dezvoltati un plan de actiune.
Ati analizat situatia curenta, ati stabilit zonele care trebuie imbunatatite si acum puteti avea initiative strategice care sa va indrepte catre atingerea obiectivelor. Nu uitați sa stabiliti indicatori care sa masoare transparent si eficient progresul planificat. Cautati, identificati resursele necesare punerii in practica. Si absolut vital, luati in considerare riscurile care ar putea sa va schimbe planul .
Strategia de achizitii si obiectivele difera foarte mult intre industrii si companii si acest lucru se reflecta in relatia cu furnizorii si in asteptarile pe care le avem de la relatia cu acestia. Nu cadeti in capcana strategiei aplicate in alta companie in care ati lucrat. De multe ori nu vor coincide cu viziunea voastra si mai ales cu cea a top managementului. Rolul specialistului insa, este acela de a atinge performantele solicitate si mai ales de a le atinge asa precum o stabileste politica top managementului. Pentru acest lucru este definitoriu sa va asigurati ca intelegeti foarte bine industria in care activati si mai ales ca reusiti sa comunicati excelent cu top managementul.
- Implementati strategia
O strategie de achizitii nu poate fi considerata eficienta decat daca aduce schimbari care imbunatatesc performanta generala a organizatiei. Executarea unei noi strategii de gestionare a furnizorilor presupune de obicei, un echilibru intre construirea unui plan si punerea lui in practica. Elaborarea unui plan strategic care sa articuleze in mod clar diversele initiative, responsabilitati, datele scadente si rezultatele asteptate de la furnizori va contribui la asigurarea succesului.
Mai aveti practic nevoie de un plan detaliat de operatiuni care indica in mod clar initiativele, responsabilitatile atribuite, datele de finalizare si rezultatele asteptate.
Urmarirea si comunicarea permanenta a progresului, sau evident, a regresului, catre furnizori reprezinta varianta ideala pentru integrarea in strategie.
Un bun management strategic al furnizorilor va ajuta organizatia sa-si asigure succesul bazat pe o fina calibrare permitand in acelasi timp buyerilor sa realizeze mai bine reducerile de costuri si sa se concentreze pe gasirea altor surse de reducere a costurilor pentru indeplinirea obiectivelor.
Ar mai fi multe de spus, dar pana data viitoare cand ne vom intalni pe aceasta tema, va urez
Spor la treaba!
Lasa un comentariu