office@procurementdata.ro

0766437336

Menu

  • Home
  • Despre noi
  • Servicii
    • Cursuri
    • Mentorat
  • Parteneri & Colaboratori
  • CALENDAR CURSURI
  • Blog
  • Cronica de achiziții
    • Iulie 2020
  • Contact

KAIZEN, KAIKAKU si GAMBATTE in Procurement -vreme de criza-

CategoriesBlog

Simona Stanescu

April 2, 2020

20

Kaikaku si Kaizen sunt „concepte in filozofia productiei japoneze care se raporteaza unul la celalalt. Ambele au origini in sistemul de productie Toyota.

Kaikaku inseamna o schimbare radicala, intr-un timp limitat, a unui sistem de productie. Kaizen, pe de alta parte, este un sistem de modificari incrementale ale sistemului de productie, adesea cu scopul principal de solutionare a problemelor legate de echipa. Incrucisarea intre Kaikaku si Kaizen se numeste Kaizen Blitz (sau Kaizen Events) si  vizeaza o imbunatatire radicala a unei zone limitate, cum ar fi o celula de productie, de obicei in timpul unei saptamani intense”.

Cele doua paragrafe de mai sus sunt de fapt explicatia pe care ne-o ofera Wikipedia pentru cele doua concepte. Si am ales aceasta varianta pentru a le explica deoarece mi s-a parut ca este foarte simpla si clara.

Gambatte are tot provenienta japoneza si este de fapt prescurtarea de la “Go for it”! sau “Do your best!”

In concluzie Kaikaku si Keizen inseamna reducerea ineficientelor, a cheltuielilor inutile, dar cu respectarea termenelor si monitorizarea calitatii. Aceste abordari sunt utilizate in special in zonele de productie, dar se pot aplica cu succes in orice domeniu in care facem achizitii. Se pot aplica, evident, in relatia cu furnizorii. Eu consider ca aceste doua concepte reprezinta o solutie pentru provocarile de astazi din procurement, pentru a traversa cu bine aceste momente de criza.

In timp ce Kaikaku reprezinta schimbarea radicala si rapida, Keizen inseamna o schimbare pas cu pas, iar Gambatte ne duce la actiune.

Sunt sigura ca multe departamente de achizitii au implementat deja sau implementeaza acum diferite metode de imbunatatire continua. In prezent,  insa, majoritatea  nu stie cat de eficiente vor fi aceste metode pe termen mai lung.

Stiu, stiu…o sa-mi spuneti ca acum nu se pot face planuri pe termen lung avand in vedere situatia creata de pandemie. Nu am multe argumente sa va contrazic si mai mult chiar, eu, imi fac planuri pe termen scurt pentru ca si eu merg pe ideea „astea sunt cartile pe care le am acum in mana si cu astea joc”, dar…..DAR….am si un plan pentru termen lung si anume: CALITATEA. Nicio situatie din lumea aceasta nu cred ca trebuie sa omita calitatea. Vremurile acestea tulburi nu vor tine la infinit si atunci cand toata lumea va reveni 100% in activitate vor rezista doar profesionistii. Iar profesionalismul inseamna in primul rand calitate.

Revenind la conceptele japoneze, Kaizen – se refera la o modificare incrementala lenta si constanta. Cu toate acestea, daca Edison ar fi aplicat conceptul Kaizen la flacara lumanarii nu ar fi ajuns niciodata sa descopere becul cu incandescenta 🙂  Ei bine, aceasta idee  aduce si urmatorul  concept si anume Kaikaku care se refera asa cum spuneam, la schimbarea radicala care este necesara pentru a aduce o schimbare in organizatie.

Principiile pe care fondatorul Kaizen, Masaaki Imai, le-a introdus in 1986 sunt:

  1. Orientarea pe proces: imbunatateste procesele pentru a obtine rezultate mai bune. Atat Kaikaku, cat și Kaizen sunt activitati bazate pe proces, cu pasi clari care trebuie implementati.
  2. Mentinerea si imbunatatirea standardelor: fara standarde, nu puteti face imbunatatiri, pregatirea pentru ambele faze trebuie sa documenteze aceste standarde pentru a va asigura ca obiectivele stabilite sunt de fapt imbunatatiri clare.
  3. Orientarea catre oameni: implica toata lumea, de la varful companiei la ultimul angajat, de la cea mai mare locatie pana la cea mai mica, si asigura ca procesul organizational si atitudinea unica fata de schimbare sunt luate in considerare in proces.

Ca sa va vin in ajutor va propun sa luati fiecare proiect mare pe care il aveti in derulare si  sa va intrebati daca el este un proiect de tip „big bang” sau o implementare ce urmeaza sa creasca pe termen mai lung. De aici mai departe va puteti descurca cu siguranta.

Kaizen implica timp pentru a trece prin procesele actuale si cere un efort colectiv de la CEO pana la ultimul angajat, zilnic si in fiecare locatie sau punct de lucru. Conceptul Kaizen folosit constant asigura risc minim si produce rezultate eficiente.

Poate fi un catalizator important deoarece ajuta la reducerea defectelor, la eliminarea deseurilor, la imbunatatirea productivitatii si la promovarea inovatiei, precum si la incurajarea implicarii angajatilor si poate fi aplicat oricarui proces care necesita imbunatatiri.

Spre deosebire de Kaizen, Kaikaku este o metoda revolutionara care apare din  necesitatea unei schimbari imediate, de obicei pentru un proiect mai mare,. Atunci Kaikaku intra in joc. Rezultatele sunt imediate, insa riscul este mult mai mare decat aplicand conceptul Kaizen.

Kaizen are cinci elemente de baza:

  1. lucrul in echipa;
  2. disciplina personala;
  3. un moral ridicat;
  4. pastrarea calitatii;
  5. sugestii de imbunatatire

De aici se poate dezvolta cultura organizationala care incurajeaza calitatea, efortul, implicarea tuturor angajatilor, dorinta de schimbare si comunicare.

Kaizen este o succesiune de actiuni care permite:

  1. Stabilirea obiectivelor;
  2. Examinarea starii actuale si dezvoltarea planurilor de imbunatatire;
  3. Implementari ale imbunatatirilor;
  4. Examinarea si repararea a ceea ce nu functioneaza;
  5. Determinarea pasilor urmatori

Acestea fiind spuse cred ca am venit catre voi cu idei bune de a va continua activitatea cu profesionalism in aceste vremuri de criza si va mai rog sa aveti in minte ca desi Japonia este o tara foarte mica ea a avut asupra lumii moderne un impact enorm, detinand o sesime din puterea economica mondiala. Putem invata ceva de la ei, asa cred. Si pentru asta nu ne ramane decat GAMBATTE.

Aaa! …cat pe ce sa uit ceva important: spor la treaba! 🙂

Related Post

AUGUST 19, 2020

COST OPTIMIZATION & COST...

Realizarea unei reduceri consistente si durabile a costurilor in departamentul de...

00

MAY 26, 2020

CUM NEGOCIEZ O REDUCERE DE...

Aceste intrebari sunt de obicei prezente foarte des in mintea unui buyer. Ce putem insa...

00

MAY 18, 2020

3 ASPECTE CRITICE  PE CARE...

In aceasta perioada in care planurile pe termen mediu sau lung sunt aproape imposibil de...

00

MAY 13, 2020

CUM GESTIONEZ RELATIA CU...

Sunt sigura ca pentru orice buyer aceste vremuri pline de neprevazut reprezinta o...

10

APRIL 10, 2020

3 SOLUTII PRACTICE PENTRU...

Stiu ca acum esti pur si simplu asaltat de  tot felul de informatii pe internet, pe mail...

20

MARCH 20, 2020

VUCA in PROCUREMENT

Am tot auzit ca este la moda conceptul de VUCA, acronimul de la „volatility”...

10

Lasa un comentariu Cancel Reply

Recent Posts

  • COST OPTIMIZATION & COST REDUCTION
  • CUM NEGOCIEZ O REDUCERE DE PRET SAU  CONDITII CONTRACTUALE FAVORABILE?
  • 3 ASPECTE CRITICE  PE CARE SA TE FOCUSEZI IN ACEASTA PERIOADA IN RELATIA CU FURNIZORII

Archives

  • August 2020
  • May 2020
  • April 2020
  • March 2020
  • February 2020
  • January 2020
  • October 2019
  • September 2019
  • August 2019
  • July 2019
  • June 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • March 2019
  • February 2019
  • January 2019
  • December 2018
  • November 2018
  • September 2018
  • August 2018
  • July 2018
  • June 2018
  • May 2018
  • March 2018
  • February 2018
  • January 2018

Recent Comments

  • Mihai on GESTIONAREA FURNIZORILOR SI SINDROMUL BROASTEI FIERTE
  • Simona Stanescu on Bungee Jumping, spiritul de turma si buyer-ul
  • Robert Hutanu on Bungee Jumping, spiritul de turma si buyer-ul
  • Kasper Cristian on GESTIONAREA FURNIZORILOR SI SINDROMUL BROASTEI FIERTE

© 2018 Procurement Data, All Rights Reserved.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Cookie settingsACCEPT
Privacy & Cookies Policy
Necessary
Always Enabled