Activitatea si rolul buyer-ului in organizatie
Astazi m-am gandit sa va spun care ar fi in opinia mea rolul unui buyer intr-o organizatie, indiferent de dimensiunea acesteia.
Desi este o functie de suport intr –o companie, prin abilitatile necesare si prin diversitatea interactiunilor buyerului functia de achizitii devine una in care complexitatea joaca un rol important .
Revenind la roluri voi folosi o ordine aleatorie si as incepe cu rolul de strateg. El este un angajat cheie, care dezvolta strategia de achiziții a organizației.
Cu toate că orice companie ar trebui să aibă o strategie de achiziții este extrem de important să-si încurajeze buyerii să participe la dezvoltarea ei, în conformitate cu politica companiei avand scopul de a realiza continuu îmbunătățiri in organizatie.
Un alt rol al buyer-ul este acela de mediator, deoarece va trebui să stabilească legături eficiente cu furnizorii și producătorii, precum și cu departamentele interne și chiar si cu clienții. Aceasta legătură cu un număr atat de diferit de grupuri necesită puternice abilități de comunicare si de negociere. Toate aceste grupuri diferite vor avea adesea nevoi diferite și avand in vedere ca intre ele exista un potențial conflictual, abilitățile de comunicare si negociere ale buyer-ului vor fi cheia spre succesul proiectelor si al economiilor facute in companie.
Prin aceste abilitati el va fi capabil sa insufle incredere si sa asigure o legatura puternica intre furnizor, clientul intern si rezultatele companiei, influentand prin activitatea sa bugete, cash flow si profit.
Astfel, un buyer profesionist:
AJUTA la intocmirea bugetului pe grupe de achizitii;
CONSTRUIESTE si gestioneaza baza de furnizori, asigurand selectia lor;
CONDUCE procesul de licitatie alaturi de clientul intern, sponsorul proiectului, departamentul financiar, CEO;
GESTIONEAZA contractele cu furnizorii si negociaza din punct de vedere comercial;
ACHIZIŢIONEAZA bunuri şi servicii utilizand cele mai bune practici, abordari si tehnici de cumparare;
EVALUEAZA furnizorii in baza unor criterii obiective cu scopul de a aplica politica şi strategia companiei;
PRODUCE economii la bugetul companiei si imbunatateste cash flow-ul prin reducerile de cost;
Sa nu uitam rolul de facilitator pe care il are un buyer in companie. El va prezenta atat furnizorului proiectele pentru care se face achizitia cat si clientului intern produsul/marfa furnizorului, pentru ca in final rezultatele echipei care a lucrat la achizitie sa fie expuse conducerii companiei intr-un mod cat mai clar si obiectiv in asa fel incat top managementul, sponsorii proiectului, sa poata decide furnizorul cu care se va semna contractul.
Nu in ultimul rand buyer-ul este un creator. Da. Am spus bine. Este un creator. El cauta. Intelege nevoi si creaza in permanenta solutii noi pentru orice proiect. Cum o face? Observa, asculta, comunica, verifica, cauta, pune cap la cap, simuleaza, negociaza, prezinta, comanda si din nou ….comunica! Magic, nu?
Sper ca am reusit sa subliniez cate putin din fiecare activitate pe care o are buyer-ul si sa pun cate un spot luminos pe cateva roluri pe care el le are intr–o organizatie.
Am incercat sa fac un tablou. Am pus multe culori, dar nu suficiente. Cred ca este un job atat de original, creativ si cu multe particularitati incat tabloul ar trebui sa fie semnat Picasso.
Nu am acest talent. Eu doar am creionat si va astept printre noi daca asta v-a convins sa imbratisati job-ul de buyer.
…..Iar daca aveti alta functie in companie, va invit sa colaborati eficient cu buyerii pentru a obtine rezultate bune si inainte de a incheia, daca tot am pomenit de Picasso mi-am adus aminte ca el spunea “Inspiratia exista, dar trebuie sa te gaseasca muncind” si drept urmare, va doresc:
Spor la treaba!
Lasa un comentariu